Logo Bank Norwegian Branch of NOBA Bank Group
Log ind
KreditkortLånOpsparingForsikringerKundeserviceOm os

Kend din kunde

Alle banker skal have god viden om dig som kunde. Bankerne skal også have godt kendskab til, hvordan du bruger bankens produkter. Dette kaldes for kend din kunde-princippet eller KYC. Dette krav er lovpålagt.

Bank Norwegian skal også følge disse regler.

Når bankerne har godt kendskab til sine kunder, så kan vi også på en nemmere og mere effektiv måde forebygge ulovligheder som f.eks. hvidvask af penge og misbrug af kundekonti.

Hvorfor stiller banken spørgsmål?

Det er et krav i lovgivningen, at bankerne skal kende deres kunder og have forståelse for kundernes brug af bankens produkter.

Banken skal kunne dokumentere overfor tilsynsmyndighederne, at de opfylder kravene til kunde-kendskab og sørger for løbende at opdatere denne viden.

Hvilke spørgsmål stiller banken?

Banken kan blandt andet stille spørgsmål til oprindelsen af dine indbetalinger. Vi kan også spørge til formålet med dine transaktioner på dine konti. Godt kendskab til kunderne kan også omfatte, at banken har viden om din generelle økonomiske situation og formue.

Du kan blive bedt om at dokumentere dine oplysninger.

Eksempler på spørgsmål, som banken stiller

  • Formålet med overførsler til og fra din konto
  • Din brug af bankens produkter
  • Formålet med konkrete transaktioner og hvor midlerne stammer fra
  • Oplysninger om din generelle økonomiske situation
  • Oplysninger om dine skatteoplysninger i udlandet
  • Hvorvidt du er en politisk eksponeret person

 

 

Er jeg mistænkt for noget?

Nej. Du er ikke under mistanke for noget.

Banken skal disse stille disse spørgsmål for at have et godt kendskab til sine kunder. Ved at stille spørgsmål kan banken sikre en tryg kundeoplevelse for alle hos Bank Norwegian. Det medvirker også til, at banken lever op til kravene i lovgivningen.

Er jeg nødt til at svare på spørgsmålene?

Ja. Det er nødvendigt for banken at have opdaterede og korrekte oplysninger om dig for at kunne beskytte dig bedst muligt mod misbrug og for at leve op til kravene i lovgivningen.

Banken har derfor ret til at indhente den information om dig, som vurderes som nødvendig for at have tilstrækkeligt kendskab til dig. Denne information skal også løbende opdateres.  

Hvad sker der, hvis jeg ikke svarer på spørgsmålene?

Det er vigtigt, at du besvarer bankens spørgsmål. De er nødvendige for, at banken kan beskytte dig som kunde og for at banken lever op til kravene i lovgivningen.

Hvis du ikke besvarer bankens spørgsmål, så kan vi blive nødt til at begrænse din adgang til banken og dine konti. I yderste konsekvens kan dit kundeforhold også blive afsluttet.

Får alle kunder disse spørgsmål?

Ja. Vi skal have opdaterede oplysinger om alle vores kunder. Spørgsmålene bliver dog ikke nødvendigvis sendt til alle kunder på samme tid.

Hvorfor skal jeg besvare de samme spørgsmål igen?

Banken skal løbende opdatere de oplysninger, som vi har om dig som kunde. Derfor kan du opleve at blive stillet de samme spørgsmål igen efter en periode.

Jeg er ikke sikker på, hvad jeg skal svare?

Du er altid velkommen til at kontakte vores kundeservice, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Hvad bruger banken oplysningerne til?

Vi bruger oplysningerne til at sikre os, at vi har den rigtige og tilstrækkelige viden om dig som kunde og om din brug af banken. Så kan vi bedre beskytte dig og din identitet, samtidig som vi modvirker økonomisk kriminalitet i samfundet.

Når banken har god kundskab til dig som kunde, er det også nemmere at opdage, når noget ikke er, som det skal være. Det giver os de bedste forudsætninger for at beskytte vores kunder mod misbrug.

Oplysninger om dig som kunde vil altid blive behandlet fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.