Logo Bank Norwegian Branch of NOBA Bank Group
Log ind
KreditkortLånOpsparingForsikringerKundeserviceOm os

Hvad sker der, når du opdager en ukendt transaktion på dit kort?

Når du handler med et kreditkort, er du bedre stillet, hvis du skal reklamere eller klage på dit køb. Men hvad sker der egentlig, når du reklamerer, og hvorfor bør du bruge Bank Norwegian-kortet, når du handler?

For at få svar på disse spørgsmål, har vi snakket med Håkon Hovde, leder af Bank Norwegians egen reklamationsafdeling. Hovde har arbejdet i Bank Norwegian siden bankens etablering i 2007, og har dermed et rigtig godt indblik i, hvad der sker, når du reklamerer på et køb hos os.

En ting som gør kreditkort mere sikkert end et debetkort er, at du har en ekstra beskyttelse på grund af Betalingsloven. I praksis siger den, at du kan klage til kredityder, altså Bank Norwegian, såfremt du er uenig med en sælger omkring en reklamation.

– Udover at være et af markedets bedste og mest anvendelige kreditkort, så er det sikkert at benytte kortet. Når du betaler med kreditkort, trækkes dine egne penge ikke med det samme, men du låner pengene af banken. Dermed har banken og kreditkortselskabet (VISA) også et ekstra ansvar, og du opnår ekstra gode forbrugerrettigheder. Hvis du f.eks. har købt et par blå bukser, men sælgeren sender dig et rødt par, har du krav på, at sælgeren retter fejlen. Hvis det ikke løser sig, kan du reklamere til banken, siger Hovde.

Indsend reklamationen via app’en

Hvordan indsender kunderne en reklamation til os?

– Hvis det ikke lykkedes for kunden at løse sagen med sælger, kan kunden reklamere på købet overfor banken. Kunden kan enten indsende reklamationen via Bank Norwegians app eller via Min Side, siger Hovde.

Her kan du se punkt for punkt, hvordan du opretter en reklamation via Min Side.

Og når kunden har indsendt reklamationen, hvad sker der så efterfølgende?

 – Vi ser på reklamationen og tjekker reklamationsårsag og dokumentationen, og vurderer, om banken har brug for yderligere information, før vi kan sende sagen til sælgeren for at få deres udtalelse.  

Hvor hurtigt løser banken sagen?

– Banken begynder behandlingen af sagen omgående, men det kan tage tid at få svar på alle spørgsmål fra alle parter i processen. Der er specifikke svarfrister for alle parter, disse er fastsat af VISA. Men alle vores kunder får en tilbagemelding, når sagen er færdigbehandlet, siger Hovde.

Er al dokumentation imidlertid i orden, krediterer vi reklamationsbeløbet til din konto midlertidigt. Dette betyder, at du får dine penge igen før sagen er færdigbehandlet, normalt allerede når vores sagsbehandler ser på sagen første gang. Vindes sagen, forbliver krediteringen på dit kort.  

Ukendte transaktioner på reklamationstoppen

Bank Norwegian modtager flest reklamationssager omkring ukendte transaktioner. Det vil oftest være transaktioner, som vores kunder ikke kender til, når de ser deres faktura igennem.

Varer eller tjenester som ikke er modtaget er på andenpladsen. Hvis du har bestilt noget på nettet, og ikke har fået produktet, kan du i mange tilfælde reklamere til os, og vi vil hjælpe dig med at få pengene tilbage, hvor det er muligt.

Hvilke hendelser ser I ofte i Bank Norwegian?

– Der er en overvægt af ukendte transaktioner, men vi ser også at reklamationerne følger samfundsudviklingen. I disse tider er der naturligt nok mange rejserelaterede reklamationssager knyttet til COVID-19, siger Hovde.

Er det trygt at handle med kreditkort?

Som nævnt har du lovgivningen i ryggen, når du handler med Bank Norwegians Visa kreditkort, men det er ikke bare lovgivningen, som gør kreditkort til et sikkert og forudsigeligt betalingsmiddel.

– Det er definitivt trygt at betale med kreditkort. Udover de omtalte forbrugerrettigheder, er Bank Norwegian-kortet udstyret med den bedste teknologi og sikkerhedsløsninger. I tillæg til at kunden benytter PIN-kode og kort, har kortet også enkelte sikkerhedsgrænser. Desuden overvåges transaktionstrafikken konstant for at kunne opdage ukendt kortforbrug. Ofte opdages dette allerede før tabet er indtruffet, siger Hovde.

Her til sidst, har du nogle godt råd til vores kunder, når de skal betale med kortet?

– Kunderne er jo gode til at passe på både kort og PIN-kode. Hvis du ser noget på fakturaen, som du ikke kender til, er det vigtigt, at du tager kontakt med banken med det samme. Og så er det også godt at se efter at beløbet du accepterer med PIN-kode og kort rent faktisk stemmer overens med købsaftalen.

Et andet tip er at tilføje Bank Norwegian-kortet i betalingsløsninger som MobilePay, PayPal og lignende for at være sikker på, at du har kreditkortrettighederne i ryggen ved alle køb. Og hvis du registrerer dit kort på streamingtjenester som HBO, Netflix, Spotify og Disney+, optjener du CashPoints automatisk.